Extramed

Articole

3376

Stresul în timpul sarcinii: cauzele și evitarea lui

Stresul chiar și pentru o persoană în stare normală este o provocare foarte mare. Această provocare este cu atât mai mare dacă vorbim de o femeie însărcinată. În această perioadă, sistemul nervos poate fi afectat atât de factori externi (frig și căldură, foame și sete, activitatea fizică, și altele.) cât și de cei psihologici (oboseala, teama de naștere, moartea unei persoane dragi, tensiune, etc.). Orice stres nervos în timpul sarcinii este periculos atât pentru sănătatea femeii cât și pentru dezvoltarea fătului.

Simptomele stresului

Foarte des se întamplă ca gravida nici măcar să nu observe că se află într-o stare de stres constant. Ea se obișnuiește atât de tare cu această stare, încât toate aceste temeri și sentimente negative i se par absolut normale. Între timp, stresul în timpul sarcinii o distruge din interior. Prin urmare, fiecare viitoare mămică ar trebui să fie în măsură să analizeze situația în care se află și să acorde atenție simptomelor care indică starea de stres:

  • insomnie;
  • apatie, indiferență, letargie;
  • reducerea eficienței;
  • lipsa și pierderea poftei de mâncare;
  • perioade de anxietate inexplicabilă, nervozitate;
  • ritm cardiac crescut;
  • hipertensiune arterială;
  • amețeli;
  • tremurări la nivelul membrelor;
  • scăderea imunității - răceli frecvente.

Dacă suferiți de toate aceste simptome, cel mai probabil, starea dvs este suficient de gravă și necesită o soluționare rapidă. Oamenii de știință au descoperit că stresul în timpul sarcinii, crește semnificativ numărul de hormoni speciali numiți glucocorticoizi. Aceștia afectează nu numai genele, dar, de asemenea, și activitatea placentei, iar consecințele pot fi foarte grave.

Cât de periculos poate fi stresul în timpul sarcinii?

Există femei, care povestesc despre situații destul de stresante prin care au trecut în timpul sarcinii, dar care nu le-au afectat nașterea sau starea copilului. Aceste situații sunt foarte controversat, deoarece consecințele se poate manifesta mult mai târziu, iar problemele pot începe atunci când copilul va merge la școală sau în adolescență, atunci când se manifestă schimbări majore la nivelul psihicului. Medicii au explicat de mult modul în care stresul afectează sarcina și sănătatea fătului. Acesta poate avea următoarele consecințe:

  •  greutate redusă a nou-născutului;
  •  naștere prematură;
  •  stresul în termen avansat al sarcinii poate provoaca anomalii la formarea sistemului nervos al copilului;
  •  probleme de adaptarea la un colectiv;
  •  autism sau hiperactivitate;
  •  temeri și fobii;
  •  stresul la începutul sarcinii poate duce la hipoxie fetală severă;
  •  enurezis;
  •  anomalii cum ar fi "buza de iepure";
  •  reacții alergice și astmatice la nou-născut;
  •  dezvoltarea diabetului zaharat;
  •  boli cardiovasculare;

După cum vedeți, stresul este un test foarte serios pentru copil și pentru mamă. Prin urmare, este important să se încerce evitarea acestor situații. Acest lucru trebuie înțeles atât de femeia gravidă cât și de cei care o înconjoară.

Cum puteți evita stresul în timpul sarcinii?

Femeile însărcinate trebuie ajutate să evite consecințele grave ale stresului, atât de către medicul sub îngrijirea căruia este gravida dar și familia și prietenii ei, deoarece de asta depinde starea ei psiho-emoțională. Sarcina nu este perioada certurilor, isteriilor și nici a divorțului. Pentru a evita tensiunea nervoasă, viitoarea mămică trebuie să cunoască metodele rapide și eficiente de restabilire a liniștii interioare.  

1. Învățați să vă controlați gândurile. Nu vă mai gândiți întotdeauna la rău sau la situații negative. Fiți pozitivă și gândiți-vă la naștere și la copil, mai ales la faptul că în curând îl veți putea îmbrățișa. Dacă simțiți că nu vă puteți descurca de una singură cu emoțiile negative, consultați un psiholog.

2. Nu rămâneți singură cu temerile dvs. găsiți o persoană de încredere căreia să îi puteți spune orice. Eliberați-vă de emoțiile negative prin orice mijloace.

3. Plimbați-vă mai mult la aer curat, nu uitați să aerisiți camera dvs.

4. Alimentați-vă sănătos, dieta dvs ar trebui să includă multe fructe și legume.

5. Dormiți atât cât doriți.

6. Frecventați cursurile și activitățile pentru gravide: gimnastică, înot, chiar și yoga.

7. Comunicați doar cu persoanele cu care vă este plăcut să discutați. Eliminați din cercul dvs. de prieteni persoanele care vă ofensează sau vă enervează.

8. Luați-vă un repaus, mai ales în primele luni. Dacă lucrați, pauza de masă este obligatorie. Nu lucrați pe timp de noapte, iar înainte de a merge la culcare trebuie să învățați să vă relaxați.

9. Relaxați-vă diferit: descoperiți aromoterapia, mergeți la masaj sau acupunctură, învățați arta meditației.

Fiecare femeie care se pregătește să devină mamă, ar trebui să înțeleagă pericolele stresului în timpul sarcinii și de ce este important să-l evite prin toate mijloacele. Pentru a proteja copilul de consecințele negative, trebuie să fiți capabile să vă concentrați și să înțelegeți noul statut și să încercați să ignorați situațiile enervante și eșecurile.

Sursa

Discuții