historyhackers

Articole

1821

Activități de dezvoltare ale copilului de la un anișor pînă la doi ani

Dezvoltarea logică

1. "Doar strînge" (să învețe  doar să strîngă anumite obiecte împrăștiate – la rugămintea  mamei. Spre exemplu – adună în cutie doar  conuri,  doar obiectele roșii  etc).
Învățați-l să sorteze obiectele (după formă, dimensiune, culoare).

2. Să poată face puzzle simple sau imagini tăiate în bucăți (la un an și jumătate se vor folosi  puzzle din  două bucăți, forme mai complicate, de obicei, învață să facă după doi ani).

3. ”Colectează bucăți”  - jocuri din obiecte moi (covor, fetru sau hîrtie), cu ele jucîndu-se, copilul învață să formeze cea mai simplă figură – căsuță, ciupercuța  etc. din 2-3 elemente (constucțiile individuale vor fi întroduse mai tîrziu, astfel mama are posibilitatea să facă o construcție  la cererea și după caracteristicile individuale ale copilului).

4. Jocuri cu rame și elemente asemănătoare din hârtie:

5. Spre doi ani, copilul,  trebuie să adune cuburile, astfel încăt să construiască o piramidă:

6. Aranjează paharele, construiește un turn din ele:

7. Sarcină pentru o clasificare mai complicată de "a găsi un cerc mare de culoare galbenă", " a găsi un pătrat mic și albastru" (acestea sunt potrivite pentru copiii  cu vîrsta aproape de doi ani, cu condiția că copilul deja distinge bine obiectele  după  formă, culoare și stăpânește cea mai simplă selectare a obiectelor).

8. Jocuri cu diverse sarcini de sortare

Dezvoltarea atenției

1. Jocul ”Găsește perechea” – cu ciorapi, mănuși, cartonașe (loto).

2. Jocul ” Ce se află în această odaie?” – la rugămintea  mamei să caute ” ce este roșu, tare și moale în această odaie etc”.

3. Jocul ”Unde se găsește în această cameră ...?” (găsește unde este ursul alb,  păpușa ta preferată etc ).

4. Jocul ”Găsește după sunet” – mama ascunde prin odaie o jucărie muzicală – copilul trebuie s-o găsescă după sunet.

5. Jocul ”Găsește-o pe mama” – de-a ascunselea (mama se ascunde în așa mod, încît copilul s-o poată găsi ușor, uneori îi dă un indiciu  chemîndu-l pe nume).

6. Jocul ”Găsește un ornamen asemănător” – o versiune a jocului ”găsește perechea” –  găsește obiecte (băsmăluțe, mănuși, căciulițe) care au același ornament (de obicei, pentru aceasta se folosec  materiale desenate sau imprimate).

Studierea obiectelor și proprietăților

1. Mare – mic.

2. Culoarea  (de bază –albastru, roșu etc și dele netipice –verde deschis, roz etc)

3. Studierea figurilor geometrice (cerc, pătrat etc)

4. Unul – multe.

5. Fierbinte – rece.

6. Înalt –josuț.

7. Sus – jos.

8. Prepozițiile.

9. Vesel – trist.

10. Moale –tare.

11. Curat – murdar.

12. În față -  în spate.

13. Uscat – ud.

14. Ghimpos.

15. Neted.

16. Zgrumțuros.

17. Ușor – greu.

Teme lexicale

1. Veselă.

2. Pește.

3. Vegetație (arbori, arbuști, iarbă, flori, frunze).

4. Automobile.

5. Corabie.

6. Case.

7. Flori.

8. Ciuperci.

9. Casa mea (bucătărie, veceu, antreu, dormitor, camera pentru copii, dulapuri).

10. Orașul (străzi, case, curți, parte carosabilă, transport public, parcuri).

11. Fructe și legume.

12. Produse alimentare.

13. Animale domestice.

14. Animale sălbatice.

15. Îmbrăcăminte.

16. Mobilă.

17. Păsări.

18. Părțile corpului.

19. Insectele (furnică, albină etc)

20. Soare, nori, lună, stele, ploaie, zăpadă.

Creație

1. Desenul: creioane de ceară, acuarele, carioci (cele mai bune sunt pe bază de apă ("lavabil") - acestea se ștreg mai bine).  Cu creioanele obișnuite, copiilor  la această vârstă, le e cam dificil să deseneze – au  nevoie de un efort pentru a lăsa un semn pe hârtie, în plus, se rup repede.

2. Învățați să coloreze cu acuarele – să spele pensula după fiecare culoare, să umezească pensula în apă.

3. Desenul cu degețelele.

4. Desenul cu  buretele  (linii și ștampile –amprente, bucăți tăiate de la bureți de spălat vasele, folosiți un burete pentru a desena cu guașă sau acuarele  de formă alungită).

5. Desenul  după contur: dintr-o foaie de hârtie se face un șablon  - foaia este tăiată după conturul unei figuri simple - cum ar fi spre exemplu: brad, casă, ciupercă.  Șablonul este suprapus pe o foaie albă de hârtie, copil colorează fereastră șablonului  (figuri de brazi de Crăciun, ciuperci, etc). La sfârșit șablonul este îndepărtat  iar pe foaia inferioară de hârtie rămîne creativitatea copiilor.

6. Sub formă de joc, învățați copilul să traseze linii (verticale, orizontale), aproape  de 2 ani - cercuri. Foarte important! - aptitudinile necesare pentru a desena linii și cercuri de la această vârstă sunt foarte individuale, cineva  învață acest lucru mai târziu, altul mai devreme, trebuie să țineți cont de interesul și abilitățile copilului.

7. Spre 2 ani, puteți începe să-l obișnuiți cu culorile (și iarăși în dependență de copil –cea mai mare parte a copiilor  însușesc tehnica colorării după 2 ani). Pictura se face doar cu acuarele de  calitate bună –această tehnică este mult mai ușoară pentru copil. Învățarea se începe de la colorarea figurilor  tăiate din hîrtie: pești, ciuperci etc.

8. Modelarea din plastelină, aluat –trebuie începută de la formarea bulgărașilor mici aplicați pe hîrtie (se face sub formă de joc ” hrănește puii cu boabe”, ”fă-i cîinelui o pîrjoală” etc.),  pînă la modelarea cîrnăciorilor, plăcintelor, ascunderea în plastelină/aluat  a obiectelor și căutarea lor, tăierea aluatului cu cuțitașul, întinderea cu bețișorul, lăsarea urmelor pe aluat, tăierea figurilor cu forme speciale (asemănătoare cu cele de la biscuiți).  În cele descrise mai sus, totul se schimbă de la caz la caz – unele momente sunt ușor de însușit la 1,5 ani, altele – după 2 ani – totul e diferit.

9. Aplicații din hîrtie ( diferite tipuri de hîrtie), aplicații din bucăți de hîrtie ruptă,  aplicații din hîrtie mototolită.

10. Aplicații din crupe.

11. Aplicații pe aluat.  Pe aluat se aplică diverse forme (fasole, mozaică, ghinde etc.)  și se presează în aluat, astfel se obțin ornamente interesante).

12. Activități care combină diferite tehnici (de modelare și lipire, lipire și modelare, aplicare etc.)

Discuții