TrattoriaBambini

Articole

601

Câtă sare dăm copiilor? Răspunsuri la întrebările mămicilor

Nu există nicio dezbatere: sarea este importantă în alimentația celor mici. Sodiumul contribuie la dezvoltarea armonioasă a musculaturii, a stomacului, dar și la funcționarea optima a nervilor, fiind un component esențial din sânge.

Copiii au nevoie de sare pentru o creștere sănătoasă, însă în cantitate foarte redusă. Excesul de sare le poate dezvolta mai târziu o preferința pentru mâncărurile sărate, ducând la un consum și mai mare și, implicit, la riscul unor probleme de sănătate, cum ar fi tensiunea arterială peste limitele normale.

În funcție de vârsta, cantitatea maximă recomandată pentru copii este de:

  • până la 12 luni – mai puțin de un gram de sare pe zi (mai puțin de 0,4 grame de sodiu);
  • 1-3 ani – 2 grame de sare pe zi (0,8 grame de sodiu);
  • 4-6 ani – 3 grame de sare pe zi (1,2 grame de sodiu);
  • 7-10 ani – 5 grame de sare pe zi (2 grame de sodiu);
  • de la 11 ani in sus – 6 grame de sare pe zi (2,4 grame de sodiu).

 Ce înseamnă „sare ascunsa“?

Când te gândești la câtă sare îi dai copilului tău, ai tendința să iei în calcul doar sarea din solnița, pe care o adaugi ca să dai gust mâncărurilor. Totuși, aproximativ trei sferturi din aportul de sare provine din alimentele pe care le cumperi: pâine, cereale, piureuri de legume, biscuiți s.a.m.d. Iată, deci, că e foarte ușor să-i dai micuțului tău prea multa sare, fără să-ți dai seama de asta.

Cum sa diminuez consumul de sare al copilului meu?

Multe dintre alimentele hrănitoare pe care le cumperi pentru puiul tău, inclusiv brânza sau șunca, sunt conservate cu ajutorul sării. Aceste alimente fac parte dintr-o dietă sănătoasă – nu te gândi să le suprimi. Ceea ce poți face este să limitezi porțiile la o una-două pe săptămâna.

Alte sfaturi pentru reducerea consumului de sare:

  •  nu ii da micuțului prăjeli și mâncăruri de tip fast-food;
  •  înlocuiește covrigeii și biscuiții cu gustări sănătoase, din fructe si legume;
  •  gătește mereu acasă și folosește din plin ierburi aromateșsi alte condimente ca să dai gust mâncării (așa vei pune mai puțină sare în farfurie);
  •  alege conserve și semi-preparate care nu conțin foarte multă sare;
  •  citește întotdeauna etichetele produselor înainte de a le cumpăra și pune-le ăn coș doar pe acelea care au un nivel scăzut de sodiu.

Ar trebui să-mi fac griji în privința cerealelor?

Nu te grăbi sa excluzi cerealele din alimentația celui mic; mai degrabă, alege-le pe cele potrivite. Unele cereale conțin mai multă sare decât altele, așa că citește cu atenție lista de ingrediente de pe ambalaj și cumpără sortimentul cu cel mai scăzut nivel de sodiu. Nu uita că aceste cereale sunt îmbogățite cu vitamine și fier, iar micuțul tău are nevoie de ele ca să crească frumos.

Câtă sare trebuie să conțină cerealele celui mic?

Mai puțin de 0,7 grame (sau 0,27 grame de sodiu) / 100 de grame de cereale. Optează pentru cereale integrale și care nu conțin nici foarte mult zahar (mai puțin de 8 grame de zahar la 100 de grame de cereale) și evita-le pe cele care au ulei sau grăsimi.

De câtă sare are nevoie un bebeluș?

Așa cum era de așteptat, bebelușii (copilașii sub un anișor) au nevoie de foarte puțină sare (mai puțină decât copiii mai mari). Asta deoarece rinichii lor nu pot procesa cantități mai mari de sare. Un bebeluș alăptat la sân primește cantitatea ideală de sare din laptele matern. În același timp, și laptele praf are o cantitate potrivită de sare, așa încât nu trebuie să adaugi nimic la el (în afară de apă). Mai târziu, când vine momentul sa treceți la alimentația solidă, e foarte important sa nu pui sare în mâncarea celui mic.

Totodată, evită să-i dai micuțului alimente gata preparate care nu sunt destinate bebelușilor, pentru ca s-ar putea să conțină multă sare. În plus, trebuie să ai grijă la etichete, deoarece multe dintre piureurile și cerealele pentru bebeluși pot conține prea multă sare.

Sursa: sfatulparintilor.ro

Discuții