tommee tippee

Articole

407

Primele vitamine: cum să evităm intoxicațiile cu legumele, fructele și verdețurile noi

În sfârșit! După o iarnă destul de caldă și o primăvară devreme, a început sezonul legumelor și verdețurilor timpurii. Vitrinele sunt pline de ridichi și varză tânără,  la piețe și magazine putem cumpăra verdețuri proaspete direct din grădină, încă puțin și în vânzare vor apărea morcovii, sfecla, cartofii noi, iar peste alte câteva zile – și primele căpșuni. Iar noi, sătui de atâtea legume „de plastic” și verdețuri de seră, ne grăbim să cumpărăm de toate, fără a ne gândi deloc că este posibil să plătim cu sănătatea noastră pentru câteva clipe de plăcere efemeră. 

Prin ce sunt periculoase legumele și fructele timpurii?

Oricât de mult am vrea să ne răsfățăm cu o sălățică crocantă, cu un borș verde sau să oferim copiilor câteva vitamine naturale, nu este cazul să ne grăbim și să uităm măsurile elementare de precauție: din păcate, legumele, fructele și verdețurile timpurii devin, de multe ori, cauze ale intoxicațiilor alimentare. În goana după venit, producătorii mai puțin onești vor să obțină roade cât mai devreme și cât mai mari, să evite dăunătorii și bolile, de aceea folosesc tot felul de produse chimice în cantități industriale.

Pe lângă nitrații bine cunoscuți, verdețurile timpurii pot conține și pesticide, și fungicide, și multe alte preparate toxice pentru oameni. Nitriții, în cazul păstrării îndelungate a legumelor sau deja nemijlocit în organismul nostru se transformă în nitriți cancerigeni, însă acestea sunt „consecințe de lungă durată”: în primul rând ei se combină cu hemoglobina din sânge, limitându-i capacitățile de a transporta oxigenul spre țesuturi și organe. Se dezvoltă toate semnele insuficienței acute de oxigen (hipoxie), însoțită de învinețirea tegumentelor și unghiilor, amețeli și, uneori, pierdea cunoștinței.

Deseori primele semne ale intoxicării cu nitrați pot fi intensificarea bruscă a peristalticei, zgomote în burtă, balonare și crampe, dar și grețuri, vomă, slăbiciune. Toate aceste manifestări au un caracter destul de general, iar determinarea cauzelor intoxicării și a măsurilor de combatere este deseori dificilă fără ajutor medical. Este mai bine să chemați medicul de familie (iar în cazuri grave – ambulanța) și să nu refuzați spitalizarea atunci când este nevoie de o detoxifiere a organismului după toate regulile. Intoxicațiile cu nitrați pot provoca variații majore ale tensiunii arteriale, pot afecta sistemul nervos central și cel hormonal, dar și funcția creierului.

Cum să ne protejăm dacă totuși nu putem înfrânge pofta de verdețuri?

Este absolut imposibil să determinăm din ochi cantitatea de verdețuri și legume pe care le putem mânca fără riscul de a ne intoxica, acest lucru depinde de cantitatea de nitrați pe care le conțin acestea. În cazul unui copil mic, de exemplu, chiar și două căpșuni mici pot provoca o intoxicație severă. Se știe și că nitrații nu se distribuie uniform în legume și verdețuri: dacă ați mâncat la cină o salată de castraveți împreună cu soțul, însă ați avut nenorocul să dați peste mai multe bucățele de la codiță, vă puteți intoxica, pe când soțul – nu.

Nu trebuie să cumpărați niciodată primele legume, fructe și verdețuri, este mai bine să așteptați o săptămână-două, în special dacă le cumpărați pentru copil. În cazul pătrunjelului și mărarului timpuriu, nu se recomandă folosirea tulpinilor, ci doar a frunzelor. Curățați obligatoriu dovleceii, castraveții, morcovii, sfecla. Aruncați frunzele exterioare de varză și miezul – ele conțin cei mai mulți nitrați, iar cotorul nu trebuie consumat categoric. Specialiștii recomandă să tăiați suplimentar aproximativ 2 cm de la codiță în cazul castraveților și dovleceilor. Se știe, de asemenea, că legumele mai suculente absorb mai mulți nitrați, de aceea frunzele de salată, roșiile, ridichile sunt mai periculoase din acest punct de vedere ca morcovul, iar măcrișul și varza de Bruxelles conțin, de regulă, foarte puțini nitrați.

Este bine să fiți atenți și la dimensiunile legumelor, pentru că probabilitatea unui conținut crescut de nitrați este de regulă mult mai ridicată în cazul legumelor mari. Nu consumați legumele cu pete gri sau maro, precum și cele care au stat în lăzi cu legume alterate și mucezite. Renunțați să cumpărați castraveții care au o culoare prea aprinsă sau sunt prea apoși, ceapa verde și frunzele de salată fragile, roșiile sticloase și transparente, iar cele cu firișoare alb-gălbui trebuie aruncate imediat.

Puteți reduce semnificativ conținutul de nitrați în verdețuri, legume și fructe dacă le lăsați să „plutească” în apă obișnuită timp de cel puțin jumătate de oră sau mai bine o oră întreagă. Nitrații se dizolvă în apă și se spală bine. Desigur, în decursul acestei perioade, trebuie să schimbați apa de câteva ori. Pentru copii se recomandă să țineți în apă absolut totul, dar și pentru adulți este bine să o faceți – sănătatea este mai scumpă.

Concentrația de nitrați depinde și de tipul de prelucrare termică. Cele mai periculoase sunt legumele și fructele în formă naturală, în timpul înăbușirii o parte dintre nitrați se distruge datorită temperaturii înalte. Cel mai sigur este să consumați legumele și verdețurile în formă fiartă – este adevărat însă că în acest fel se distrug și vitaminele, dar trebuie să alegem răul cel mai mic.

 Fiți atenți la cumpărarea cartofilor noi, nu cumpărați în nici un caz cartofi de culoare verzuie – aceștia conțin alcaloidul solanină, care de asemenea provoacă intoxicații. Picăturile minuscule de suc în timpul curățării unor astfel de cartofi pot provoca un atac de astm la persoanele cu boli cronice ale căilor respiratorii. Dacă ați găsit un astfel de cartof, însă porțiunea verde nu este prea mare, o puteți tăia, însă cartofii verzui în totalitate trebuie aruncați fără milă.

Și, desigur, este preferabil să cumpărați legume, fructe și verdețuri de sezon atunci când ele apar în regiunea dumneavoastră, în caz contrar, factorii de risc enumerați mai sus vor fi însoțiți și de preparate de prelucrare pentru păstrare pe perioada de transportare.

Fiți sănătoși! 

Sursa

Discuții