Colibri

Articole

1612

Cum să învingi foamea emoțională. Interviu cu Luminița Suveică

Foamea emoțională poate fi extrem de periculoasă pentru sănătate, fiind încadrată la categoria tulburărilor de alimentație. Aproximativ una din 100 de femei suferă de „foame emoțională”,  iar senzația de vinovăție le afectează pe cele ce mănâncă necontrolat. Mai mult, acestea au tendința de a mânca noaptea, de a se ascunde de cei din jur în momentul în care o fac. Despre această problemă am discutat cu Luminița Suveică, doctor în științe medicale, șef al Direcției sănătate a Consiliului municipal Chișinău.

 Doamnă doctor, cum să luptăm cu foamea emoțională?

În primul rând, foamea emoțională poate reprezenta o tulburare psihoemoțională, apărută în urma unor emoții puternice, care necesită adresarea la psihoterapeut. Cel mai des foamea emoțională duce la un consum excesiv și necontrolat al dulciurilor. De aceea vizita la psihoterapeut și adoptarea unui regim alimentar corect sunt esențiale în lupta cu această tulburare.

Pentru început trebuie să conștientizăm că dulciurile nu sunt o opțiune viabilă în satisfacerea foamei. După un timp nu va mai conta că zahărul este necesar în rezolvarea problemelor stresante, dar pentru aceasta trebuie să dezobișnuim treptat organismul de consumul necontrolat al dulciurilor, până obținem independența totală de zahăr. Consumați cât mai multe alimente bogate în proteine, în special la micul dejun. Puteți opta pentru brânză de vaci, două ouă fierte, șuncă, omletă. În plus, este preferabil să consumați pâine din cereale integrale și fructe. Treptat, un astfel de mic dejun vă va tăia dorința de a mânca dulciuri dimineața, iar peste un timp – chiar și în timpul zilei. Produsele care conțin proteine ușor digerabile  (brânza de vaci, iaurtul, boabele de soia, nucile) sunt arma perfectă în lupta cu foamea emoțională. Acestea vor menține nivelul normal de zahăr în sânge pe o perioadă lungă de timp.

 Care sunt riscurile foamei emoționale?

Riscul major al foamei emoționale este creșterea greutății corporale care, treptat, se poate transforma în obezitate, cu toate maladiile asociate (diabet zaharat, hipertonie, boli cardiovasculare etc.).

 Mai nou, detoxifierea cu sucuri a devenit un trend. Care este părerea dumneavoastră vizavi de acesta?

Primele semne ale faptului că organismul are nevoie de detoxifiere sunt: balonarea, constipația, mialgiile (durerile musculare), cefaleea (durerile de cap), amețelile, nivelul scăzut de energie, irascibilitatea, insomniile, astenia și un aspect nesănătos al pielii.

Pentru a începe o cură de detoxifiere trebuie să respectați câteva reguli:

  • Asigurați-vă că nu suferiți de boli digestive, așa ca ulcerul gastric, gastritele, esofagitele;
  • Detoxifierea se realizează o dată pe săptămână, cu condiția că în restul de șase zise se respectă un regim alimentar sănătos;
  • Renunțați la alimentele procesate de tip patiserie, fast-food, dulciuri, băuturi carbogazoase și energizante, mezeluri, afumături, prăjeli, dar și la alcool și tutun;
  • Consumați în general alimente cât mai puțin preparate termic (excepție făcând produsele de origine animală, așa ca ouăle, carnea etc.), punând accent pe legume și verdețuri (broccoli, conopidă, spanac, varză, sparanghel, anghinare, pătrunjel, mărar, ardei gras, roșii, usturoi, ceapă etc.), dar și pe fructe proaspete, uscate sau congelate (fructe de pădure, ananas, portocale, mere, kiwi, mango, rodii, lămâi, pepene, papaya, merișor), precum și pe semințe și nuci (migdale, alune de pădure, nuci, fistic, semințe de in, de susan, de dovleac, de chia, de floarea-soarelui);
  • Pentru menținerea și normalizarea florei intestinale consumați iaurt, chefir, hidratați corespunzător organismul;
  • Pentru detoxifiere alegeți ingrediente variate, de exemplu legume, fructe, verdețuri, semințe.

Ca specialist în nutriție, eu personal sunt contra detoxifierii exclusive pe bază de sucuri de fructe. Sucurile de fructe conțin o cantitate mare de glucoză, care, cel mai des, provoacă o senzație de foame imensă și împiedică continuarea și respectarea curei de detoxifiere.

 Care este cel mai important sfat pentru femei de la doctorul Luminița Suveică?

Nu este suficient să faceți schimbări doar în ceea ce privește regimul alimentar. Stresul cotidian, gândurile „negre”, tristețea fac un rău mult mai mare. În aceste situații organismul nostru produce toxine (endotoxine), care pot deregla mecanismele proprii de apărare. Se spune că gândirea pozitivă că face minuni.

Jurnalist: Xenia Bugneac 

Discuții