Aquaterra

Articole

653

Între noi, fetele: 6 mituri despre sindromul premenstrual pe care le cred toţi

Termenul „SPM” (sindromul premenstrual) este cunoscut oricărei femei. Știm care sunt factorii ce accentuează SPM, cum să îi ușurăm simptomele și sute de alte afirmații legate de acest sindrom. Dar știți oare care dintre ele sunt adevărate? Se pare că unele dintre ele sunt doar simple mituri.

Potrivit statisticilor, 90% din femei se confruntă cu simptomele sindromului premenstrual. Termenul și descrierea simptomelor au apărut doar la mijlocul secolului al XX-lea, iar de atunci sindromul a dat naștere la un număr impresionant de mituri.

Mitul 1. SPM este o invenţie a femeilor

Pare incredibil, dar cercetătorii nu au putut confirma nici până în prezent existenţa sindromului premenstrual. Există multe informaţii despre schimbările care au loc în această perioadă în organismul femeii şi factorii care le influenţează, însă ele sunt insuficiente pentru a formula o concluzie unică fundamentată ştiinţific. Cu toate acestea, este ştiut că 90% din femei simt simptomele SPM.

Mitul 2. Trebuie să ne resemnăm şi să răbdăm simptomele SPM

În realitate, simptomele SPM pot fi atenuate cu ajutorul preparatelor medicamentoase, al masajului sau al exerciţiilor. Un exerciţiu care reduce durerea: culcaţi-vă pe spate, întindeţi mâinile de-a lungul corpului. Îndoiţi genunchii şi trageţi labele piciorului cât mai aproape de şolduri. Inspiraţi, ridicând şoldurile (cu umerii lipiţi de podea). Reţineţi respiraţia pentru 3 secunde şi, expirând, reveniţi la poziţia iniţială. Repetaţi de câteva ori acest exerciţiu şi durerea va dispărea.

Mitul 3. SPM decurge la fel în cazul tuturor femeilor

Este o mare greşeală să credem că toate femeile au aceleaşi simptome de SPM. În realitate, există o formă severă de SPM – tulburarea disforică premenstruală (TDPM), care provoacă simptome asemănătoare cu tulburările depresive. Un astfel de sindrom se manifestă la 2-10% din femei.

Mitul 4. Înainte de zilele critice trebuie evitate orice eforturi fizice

Greşit. Din contra, eforturile fizice moderate ajută la întărirea organismului şi la îmbunătăţirea stării de spirit. Un efect benefic îl are înotul în bazin şi băile calde cu sare de mare. În schimb, în aceste zile este mai bine să renunţaţi la saună. Dacă vorbim despre eforturile intelectuale, pur şi simplu nu programaţi în zilele cele mai „dureroase”  treburi importante, întâlniri etc., pentru ca să nu vă reproşaţi că nu au decurs aşa cum vă doriţi. În celelalte zile continuaţi să duceţi modul obişnuit de viaţă.

Mitul 5. Pentru a uşura simptomele SPM trebuie să consumăm produse cu multe calorii

Este o mare greşeală să urmăm acest sfat, pentru că produsele cu un conţinut înalt de grăsimi cresc nivelul de estrogen, iar excesul lui în organism provoacă dureri şi tulburări psihoemoţionale. În această perioadă este mai bine să optaţi pentru legume, fructe, verdeţuri, crupe, paste şi produse din soia, care suplinesc deficitul de progesteron, pentru a crea un echilibru cu estrogenii. Şi ciocolata neagră ne ajută să suportăm mai uşor SPM.

Mitul 6. Simptomul principal al SPM sunt schimbările bruşte de dispoziţie

În realitate, SPM este mai mult decât simple variaţii de dispoziţie. El include multe simptome fizice – de la dureri în articulaţii şi sâni sensibili până la dereglări ale somnului şi dureri de cap. Unii cercetători presupun că variaţiile de dispoziţie în cazul SPM nu sunt o cauză, ci o consecinţă a acestor simptome fiziologice (acestea pot provoca şi iritabilitatea din zilele respective).

Sursa

Discuții