Trattoria della nonna

Articole

788

Cu ce să înlocuim proteinele animale în timpul postului?

Săptămâna trecută la ortodocși a început Postul Mare, care se prelungește până la Paște (în anul 2017 acesta va fi sărbătorit pe 16 aprilie). Pe perioada postului, credincioșii trebuie să excludă din meniu toate produsele de origine animală, inclusiv laptele, cașcavalul, brânza. Peștele poate fi consumat doar de două ori pe timpul Postului Mare, în ultimele două săptămâni înainte de Paște. Excluderea din meniu a cărnii și produselor lactate poate deveni o problemă, pentru că ele sunt principalele surse de proteine pentru organismul uman. Proteinele participă la procesele metabolice și la construcția tuturor celulelor organismului, asigurându-i energia necesară. Deficitul de proteine poate influența negativ asupra sănătății, tocmai de aceea persoanelor care postesc li se recomandă să includă în meniul zilnic cât mai multe proteine de origine vegetală. Vă spunem în continuare care sunt produsele ce conțin o cantitate mare de proteine vegetale.

Leguminoasele

Familia leguminoaselor este lider în ceea ce privește conținutul de proteine în lumea vegetală. Specialiștii precizează că soia este leguma care conține cea mai mare cantitate de proteine vegetale: aceasta înlocuiește carnea, din ea se face lapte și brânză tofu. Proteina de soia are o serie întreagă de funcții pozitive: reduce colesterolul, îmbunătățește funcționarea rinichilor și scoate din organism dioxina, care poate provoca apariția bolilor oncologice.

Și fasolea este numită „carne vegetală”. Alte leguminoase populare sunt lintea, mazărea și năutul. Felul cel mai cunoscut din năut este humusul, care reprezintă un amestec de pastă din acest soi de leguminoase, cu susan, usturoi, mirodenii și ulei de măsline.

Crupele și terciurile

Specialiștii amintesc că proteinele din leguminoase nu conțin câțiva aminoacizi importanți pentru organismul uman, de aceea medicii ne recomandă să includem în meniul nostru de post crupe și terciuri. Mulți consideră greșit că ele nu conțin proteine, dar nu este așa. De exemplu, în 100 g de hrișcă sunt 12,5 grame de proteine. Îndreptați-vă atenția nu doar spre crupele tradiționale: de ovăz, orz, arpacaș și mei, dar și spre astfel de grupe de grâu cum ar fi bulgurul sau cușcușul.

Nucile, semințele, tărâțele și cerealele

Printre produsele vegetale bogate în proteine se numără, de asemenea, nucile și alunele. Însă nu uitați că ele conțin și multe grăsimi. Tocmai de aceea nutriționiștii ne recomandă să consumăm cel mult 30 de grame de nuci și alune pe zi, arahidele fiind cele mai bogate în proteine.

O alternativă pentru proteinele animale sunt semințele, porumbul, quinoa, dar și tărâțele, de aceea multe persoane înlocuiesc, pe perioada postului, pâinea de grâu cu cea de tărâțe și secară, iar pastele obișnuite – cu cele din făină integrală.

Ciupercile și legumele

În lista produselor vegetale cu un conținut înalt de proteine intră și ciupercile. Din păcate, primăvara ele se întâlnesc mai rar în stare proaspătă și mai des în formă uscată sau marinată.

Deși legumele sunt, în primul rând, o sursă de vitamine, există unele destul de bogate în proteine. Vorbim aici despre spanac, varză, broccoli, anghinare, cartofi, morcov, țelină și sparanghel.

Fructele și fructele de pădure

Legumele proaspete și cele uscate conțin și ele o cantitate de proteine, la fel ca legumele. Persoanele care postesc și vegetarienii, pentru a primi proteină suficientă, trebuie să consume mai multe caise uscate, prune uscate, vișine, banane, kiwi și avocado.

Sursa

Discuții