historyhackers

Articole

1254

Particularităţile alimentaţiei copiilor în perioada de sărbători. Interviu cu Luminiţa Suveica

A stat la baza creării medicinei de familie în Moldova, în anul 2000. În 2003 a primit titlul de cel mai bun medic de familie din țară, lucrând șapte ani pe acest segment. Cursul meseriei și l-a schimbat în perioada concediului de maternitate, specializându-se în endocrinologie. A participat la zeci de congrese privind diabetul, bolile de nutriție și metabolismul, organizate în România. În 2007 a susținut teza de doctor în științe medicale în diabet zaharat. În același an a urmat studii de masterat în sănătatea publică la Universitatea de Medicină şi Farmacie „N. Testemiţanu”. Iar în 2009 a devenit șef al Direcției sănătate a Consiliului municipal Chișinău. Discutăm cu Luminița Suveică.

 Stimată Doamnă, suntem în perioada sărbătorilor de iarnă și mi-am propus să realizez un interviu cu Dvs. la tema alimentației corecte a adulţilor, dar și a copiilor. Primul lucru despre care vreau să vă întreb este de ce, în Moldova, în nomenclatorul profesiilor nu există cea de nutriționist?

La Universitatea de Stat de Medicină şi Farmacie „Nicolae Testemiţanu” se studiază regimul alimentar în toate maladiile. Medicii endocrinologi sunt instruiți în acest domeniu. Avem medici și asistenți dietologi în spitale, care sunt responsabili de tehnologia pregătirii bucatelor.

Specialitatea de nutriționist este una mai nouă și se dezvoltă cu pași rapizi în ultima perioadă.

 Credeți că în timp vom progresa la acest capitol?

Cu siguranță, da! Actualmente, acest lucru a devenit o necesitate, așa cum industria alimentară este în continuă dezvoltare, iar consumatorilor li se propun tot mai multe produse noi, nesănătoase.

 Promovați modul sănătos de viață și alimentația sănătoasă. Cum să facem față meselor copioase de sărbători?  

Sărbătorile trebuie sărbătorite cu suflet. Echilibrul în alimentație este foarte important. Fiecare gospodină, atunci când pregăteşte masa de sărbătoare, trebuie să introducă în meniu mai multe salate din fructe și legume, pe bază de ulei de măsline. Ele sunt foarte benefice pentru digestie. Un alt aspect important este mișcarea. Nu stați ore în șir la masă și faceți plimbări între mese.

Decorul, la fel, este important! Masa de sărbătoare trebuie să conțină un decor frumos, din lumânări, crenguțe de brad ș.a. Bucatele le veți savura cu mai multă plăcere. (zâmbește)

 În cazul copiilor, cu ce recomandări veniți?

De sărbători, copiii consumă multe dulciuri, alții chiar fac abuz de acestea. Părinții trebuie să monitorizeze situația, dar și să discute cu copiii lor despre rolul alimentației. Copiii fac ceea ce văd la părinți, iar aceștia trebuie să fie un exemplu demn de urmat.

 Din experiența Dvs., există totuși o tendință de a ne alimenta sănătos când vine vorba despre sărbători?

Alimentația corectă și sănătoasă este promovată în rândul multor familii tinere. Sărbătorile nu fac o excepție pentru ei. Acest fapt este îmbucurător.

 Care sunt cele mai frecvente greșeli de alimentație în această perioadă?

Constat mesele copioase, bucatele din carne, salatele cu maioneză, dulciurile și grăsimile în exces. Alternativa acestora sunt bucatele din pește, salatele cu ulei, fructele și legumele.

 Dulciurile sunt o adevărată ispită atât pentru adulţi, cât și pentru copii. Ciocolata de exemplu, de la ce vârstă și în ce cantităţi este permisă copiilor? 

Deserturile nu sunt interzise, dar trebuie să ținem cont de cantitatea acestora. În cazul în care mâncăm prea multe bucate calorice, ar trebui să renunțăm la deserturi sau le consumăm în cantități foarte mici.

Copiilor le este permisă ciocolata de la vârsta de trei ani, dar în cantități mici şi doar în cazul în care nu sunt alergici.

 Fructele, inclusiv citricele, reprezintă o sursă bogată de vitamine și aminoacizi. În cazul copiilor, pentru care optăm?

Fructele trebuie consumate zilnic, ele sunt extrem de benefice. O opțiune ar fi consumul fructelor de sezon. Însă, atenție, pentru cei care vor să slăbească, consumul acestora trebuie limitat, deoarece fructele sunt bogate în fructoză, care apoi se transformă în grăsimi.

Copiii pot consuma absolut toate fructele de sezon, dacă nu sunt alergici.

 Uneori citricele provoacă alergii la copii. Cum explicați alergiile alimentare?

Fiecare copil trebuie să-și adapteze treptat organismul  la fructe. De obicei, copiilor li se introduce în alimentație fructe care nu provoacă alergii, ca de exemplu merele verzi.

În cazul apariției alergiilor alimentare la anumite fructe, se întrerupe consumul acestora și, neapărat, se consultă un medic.

 Carnea este un aliment mai greu de digerat, de aceea unii copii preferă mezelurile. Consumul acestora este sau nu interzis copiilor?

În cazul copiilor, carnea naturală este foarte bună. Important este ca aceasta să fie bine pregătită și prelucrată termic. Preferința pentru mezeluri se datorează faptului că acestea conțin adaosuri gustative. Dar și cultura alimentației în familie își lasă amprenta.

 Calitatea alimentației este foarte importantă și în cazul gravidelor. Cum ar trebui acestea să-și analizeze alimentația și să reziste tentațiilor deliciilor de sărbători?

Alimentația sănătoasă este importantă pentru toți, dar pentru  femeile gravide în special. Acestea trebuie să fie atente la ce consumă, deoarece sănătatea viitorului copil depinde de ele. În această perioadă este important să consume produse sănătoase și să nu facă excese alimentare.

 Ca să fie în formă, unele persoane țin regim înainte de sărbători. Cu ce sfaturi şi recomandări veniți pentru acestea?

Sunt adepta alimentației echilibrate și moderate, pe tot parcursul anului. Nu recomand nicio dietă, mai degrabă consider că postul este o alternativă de purificare, atît spirituală, cît și alimentară.

 Reprezintă detoxifierea o soluție, dacă întrebuințăm alimente cu un grad sporit de colesterol?

Cel mai bun detox este postul, perioada când se consumă doar alimente de origine vegetală. După mesele copioase de sărbători, alimentația scăzută în indici calorici, în combinație cu sportul, este un must-have.

 Dar în cazul persoanelor care se confruntă cu  anumite probleme de sănătate?

În cazul acestor persoane, recomand consultarea unui medic specialist, care le va da sfaturi alimentare individualizate.

 Cum revenim la o alimentaţie echilibrată după sărbători?

Alimentația hipocalorică, cu multe legume, este o soluție zi de zi. La fel, un aspect foarte important este apa. Consumați cât mai multă apă și faceți sport!

Realizat de Xenia Bugneac

Discuții