historyhackers

Articole

986

Cum poți asculta liniștea și muzica: 7 jocuri Montessori

Metoda Мontessori – nu presupune doar renumitele rame și jocuri de aranjare, jocuri de dezvoltare a atenției și percepțiilor tactile. În grădinițele Мontessori se acordă o deosebită atenție dezvoltării percepțiilor auditive, olfactive și gustative. Majoritatea activităților  pot fi desfășurate în condiții casnice. Vă vom demonstra cum puteți să le includeți în programul dumneavoastră zilnic de ocupație cu copilul.

Jocul cu sunetele

În grădinițele Montessori se acordă o deosebită atenție dezvoltării auzului. Iată câteva dintre jocurile care îl vor ajuta pe micuț să deosebească sunetele și să determine originea lor.

Jocul cu boabele de fasole (1,5–4 ani)

Umpleți pe jumătate un bol de sticlă sau din ceramică cu boabe de fasole. Alegeți boabe mășcate: ca micuțul să nu le poată băga în nas  sau în ureche, iar atunci când le va deșerta din lingură în bol, să producă un sunet plăcut.  Dați-i copilului o lingură mare și arătați-i cum să umple lingura cu  fasole și să o deșarte înapoi în bol.

Lăsați copilul să se joace pur și simplu cu boabele de fasole. Când va lua în pumn boabele de fasole, acestea vor produce un sunet interesant. Dacă micuțul împrăștie boabele pe jos, învățați-l cum să le ridice și să le pună în bol.  Accentuați faptul că e important ca boabele de fasole să se afle în bol.

Cilindre sunătoare (3–6 ani)

Iată încă un exercițiu care îi ajută pe copii să deosebească sunetele, bazat pe cilindre sunătoare. Acestea pot fi din lemn, plastic sau pot fi niște containere de sticlă. Acestea trebuie să fie opace, să nu se vadă conținutul lor. La scuturare trebuie să producă un sunet clar, dacă înăuntrul lui se găsește un obiect oarecare. Pot fi utilizate niște borcănașe: acestea trebuie vopsite sau acoperite cu hârtie colorată, ca să nu se vadă prin ele. 

Șase containere trebuie să fie de o culoare, iar celelalte șase de altă culoare. Umpleți câte un borcănaș de o culoare  cu produse ce pot produce sunete plăcute     (mazăre, fasole, orez, nisip). Copilul va trebui să împerecheze un container de o culoare cu unul de altă culoare care produce același sunet.

Jocul cu liniștea (2–6 ani)

Se pare că am uitat deja ce este liniștea. Copiii trebuie ajutați să înțeleagă frumusețea ei. Când tăcem, ne auzim și suntem mai receptivi față de univers. Jocul cu liniștea ne autodisciplinează și ne face să înțelegem mai bine  sunetele din jur, pe care le neglijăm.

Pentru a semnala începerea jocului,  sunați dintr-un clopoțel  sau faceți un semn cu mâna. Copilul trebuie să se oprească din ceea ce face, să  se așeze, să închidă ochii și să se străduiască să stea nemișcat. Rugați-l să rămână în aceeași poziție până îl veți chema în șoaptă. Când este chemat, copilul se ridică în liniște și se apropie de dumneavoastră.

Jocul poate fi modificat, pentru a-l învăța să se miște repede și în liniște.  Cu clopoțelul în mână copilul se va plimba prin sală în așa mod încât clopoțelul să nu sune. De la început copilul nu va putea sta nemișcat și liniștit mai mult de 30 de secunde, dar treptat se va obișnui, se va relaxa, se va învăța să asculte liniștea și să o savureze.   

Ascultăm muzică (1,5–6 ani)

În cazul copiilor mai mărișori, puteți apela la jocurile muzicale. Fredonați anumite melodii, îndemnându-l pe copil să vă susțină. Bateți cu palmele ritmul melodiei, mișcați-vă liber, dansați după cum vă imaginați.

Învățați-l pe copil să recunoască instrumentele muzicale dintr-o anumită piesă muzicală, specificați denumirea piesei. Copilul trebuie să aibă acces la instrumentele muzicale la care poate cânta: maracas, xilofon, tobe. Învățați-l să cânte atunci când răsună cântecele  lui  preferate. E vârsta potrivită pentru dezvoltarea auzului muzical, când începe să-i placă anumite melodii, ritmuri, tonalități. 

Jocuri pentru dezvoltarea percepțiilor olfactive

De obicei, copiii au mirosul mai dezvoltat decât adulții. Mai jos prezentăm două activități de dezvoltare a mirosului și de recunoaștere  a diferite arome.

Borcănașe cu arome  (3–5 ani)

Aveți nevoie de 12 containere de plastic sau de sticlă cu capac. Borcănașele din sticlă pentru condimente sunt potrivite pentru această activitate, dar puteți folosi și borcănașele pentru mâncarea de bebe. Trebuie să pregătiți 2 seturi de borcănașe  de culori diferite, a câte 6 borcănașe  în fiecare set. Înveliți un set de borcănașe în hârtie de culoare albastră, altul – în verde.  

Introduceți în fiecare borcănaș câte o bucată de vată stropită cu o anumită aromă. Borcănașele trebuie să fie cu pereche: un borcănaș albastru cu o anumită aromă și un borcănaș verde cu aceeași aromă. Pentru fiecare pereche alegeți o anumită aromă. Puteți folosi aromatizatori lichizi, de exemplu: esență de vanilie, migdale, mentă, lămâie sau parfum.

În unele borcănașe, în loc de vată puteți pune bucățele de produse cu miros puternic și plăcut, de exemplu o bucată de lămâie sau portocală, condimente, cuișoare sau scorțișoară, în așa mod încât copilul să nu le vadă în timpul jocului. Copilul va alege un borcan dintr-un set, va deschide capacul  și va mirosi. Apoi va căuta același miros în celălalt set de borcănașe și va forma o pereche de borcănașe,  procedând la fel în continuare. 

Arome de ierburi (3–5 ani)

Dacă aveți o grădină, copilului îi va plăcea să miroase plantele aromate: rozmarinul, lavanda, busuiocul și cimbrul. Arătați-i cum se strâng aceste plante și cum trebuie uscate, ajutați-l să le zdrobească într-un mojar. Confecționați pernuțe aromatice din ele, pentru a răspândi un miros plăcut în casă. 

Cum dezvoltăm gustul

Cu ajutorul limbii determinăm 4 gusturi de bază: dulce, acru, sărat amar. Cel mai ușor îl puteți învăța pe copil să deosebească aceste gusturi atunci când mănâncă ceva. De exemplu: „Acest măr e foarte dulce!” sau „Mi se pare că pop-cornul este foarte sărat, cum crezi?”.

Copiilor nu le plac produsele cu miros înțepător sau necunoscut. Aceștia pot începe să mănânce mai bine anumite produse dacă  vor cunoaște arome și gusturi diferite. Mai întâi dați-i copilului produse cu gusturi diferite, de exemplu o bucată de hrean sau pătrunjel, ca să afle cum este gustul amar. „Unele bucate pot fi amare. Vrei să guști o bucată?”

Sticluțe cu „gusturi diferite” (3–5 ani)

Alegeți 8 sticluțe cu dozator și colorați  căpăcelele  a 4 borcănașe în albastru, iar celelalte în roșu.  Umpleți câte o sticluță din fiecare set cu un lichid care are unul dintre gusturile de bază. De exemplu: apă îndulcită, suc de lămâie, apă sărată, cafea diluată (gust amar).

Copilul trebuie să-și spele bine mâinile, să aranjeze în rând ambele seturi de sticluțe, să deschidă atent căpăcelele dintr-un set și să toarne o picătură din conținutul ei pe palma stângă, apoi să afle gustul picăturii.

După aceasta copilul alege un borcănaș din al doilea set, deschide capacul și toarnă  o picătură pe unul dintre degetele de la mâna dreaptă. Picătura are același gust? Nu? Micuțul repetă acțiunea până găsește borcanul pereche.

După fiecare încercare, copilul trebuie să-și spele mâinile. Exercițiul se finalizează atunci când sunt formate perechile.

Din „Enciclopedia Montessori”

Sursa

Discuții